Mikor november elején hazajöttünk, rácsodálkoztam egy-két 120-as táblára az autópályán, ill. a számomra új 100-asokra, uis 100-as korlátozással eddig itt még sehol sem találkoztam. Nem is nagyon törődtem vele, amíg nem jártam Lindesbergben: az oda vezető utak is átlagban 10 km/h-val gyorsabbakká váltak. Gondoltam, megjött a svédek esze, és rájöttek, hogy Európa legjobb útjain hajtanak Európában a leglassabban.
A hivatalos indoklása azonban várnom kellett, mí be nem dobták a Vägvärket (ez az itteni közútkezelő) hírújságját a postaládánkba. Ebből megtudtam, hogy egy 1971 óta nem látott reformnak vagyok a tanúja, amivel még biztonságosabbá szeretnék tenni az utakat és azt várják, hogy ennek következtében évente 150-nel kevesebben halnak majd meg közúti balesetben. Sőt, akár 700 000 tonnával kevesebb CO2-t pöfögtetnek majd az autók a légtérbe.
Azért, igazán rendes tőlük, hogy minden tavasszal és ősszel próbálnak minden vezetőt tájékoztatni a KRESZ-szabálymódosításokról, tippeket tanácsokat adnak a biztonságos vezetéshez!
Íme a cikk fordítása a sebességhatárokról:
Azok a 90-es korlátozású utak, amiknél pl. nincs elválasztókorlát vagy rosszak a látásviszonyok, kevésbé biztonságos besorolást kapnak, és ezzel 80 km/h-ra csökken a sebességkorlát.
A legtöbb úton, ahol van elválasztókorlát, 100 km/h-ás sebességkorlát lesz érvényben.
Foto: Kerstin Ericson
Milyen biztonságosak az útjaink?
Az út biztonságossága határozza meg, hogy a sebességkorlát 70, 80, 90, 100, 110 vagy 120 km/óra lesz-e.
A kevésbé biztonságosnak tartott 90-es utak 80-as korlátozást kapnak. Ott, ahol:
- nincs elválasztókorlát
- veszélyesek az utat környező területek (erdős, sziklás rész vagy meredek rézsű)
- keskenyek vagy rosszak a látásviszonyok.
Azok az utak, amelyek eddig 70-esek voltak, de fontos transzportutak, bizonyos esetekben 80-assá minősíthetőek. A falusi kisutak alapsebessége azonban továbbra is 70 marad.
Az elején a 90-es utak egy része megtarthatja még sebességét, ha a forgalmuk mérsékelt, a környező területek nem veszélyesek jól beláthatóak és kellően szélesek. A 90-es sebességhatárt azonban egy újfajta úttipusnak tartják fennt, ahol a forgalom mérsékelt, a sávok dupla elválasztóvonallal, köztük recésre maratott résszel vannak elhatárolva.
Az elválasztóvonallal rendelkező utak többsége 100-as lesz, ami bizonyos esetekben növekedést jelent 90-ről, bizonyos esetekben csökkenést 110-ről.
Akár még kisebb utak is kaphatnak 100 km/h-ást sebességhatárt, ha azok nagyon fontosak a régió fejlődése szempontjából, alacsony forgalmúak és nem balesetveszélyesek.
A legtöbb autópályaszakaszon továbbra is 110-es korlátozás marad érvényben, egy bizonyos szakaszokon azonban 120-szal is lehet majd szabályosan közlekedni.
www.vv.se/nyahastighetsgranser