HTML

Ungersk lakare i sverige

Friss topikok

  • svedtajetelkultura: Furcsa, en adtam vert itt Svedorszagban. (2012.03.07. 11:28) Véradás
  • ZENITH FINANCIAL HOME: Figyelem Hölgyem / Uram! Unod már a kereső kölcsönök és jelzáloghitelek? Van folyamatosan eluta... (2011.11.01. 17:36) Budapestbakelse
  • Angelina Jolie: az egészségi ok talán a nök szempontjábol, hogy nem kapnak agyvérzést minden alkalommal mikor a WC... (2011.09.30. 14:09) Kérjük ülve pisilj!
  • Anikó & Attila: Szia! Véletlenül beleakadtam a blogodba, és itt ragadtam előtte. Élvezettel olvasom, tanulom, és i... (2011.02.03. 13:23) zacskózott leves
  • miki: Vagy 15 ora ilyesmi svenska nyheter arkiv anyagiom van bejatszva Budapeströl hasonloak mint az ön... (2010.10.04. 16:08) 1936 - Budapest svéd szemmel

Címkék

űrhajós (1) 1% (1) 3D (1) ABBA (1) adó (1) Ákos (1) alkohol (4) állampolgárság (1) állatkert (1) Anthony (1) anyakönyvi (1) astronauta (1) autó (5) bababútor (1) baseball (1) béla (1) bér (1) Beus (1) bicikli (1) biztosítás (1) blog (3) bor (1) borvásár (1) Bourdain (1) brazil (1) budapest (1) buddhizmus (1) cikkek (1) csőposta (1) családnév (1) cukorka (1) Darwin-díj (1) diák (1) diákok (1) dohányzás (1) dohányzóhely (2) dorka (1) eb (3) édesség (1) egészségügy (1) elégedetlen (1) ellenőr (1) Engelbrekt (1) eniro (1) eper (1) étel (3) EU (1) euroride (1) fagyi (1) feladvány (1) felhívás (1) felkelés (1) félreértés (1) fertőzés (1) fesztivál (1) fikapaus (1) fizetés (1) foci (3) folyó (2) föräldragrupp (1) frizbi (1) galamb (1) gastronomia (1) godislördag (1) gruva (1) gulyás (1) gyerek (1) gyógyszertár (1) hazaút (1) hétfő (1) hiánycikk (1) hollandok (1) hozatni (1) id-kort (1) igazolványkép (1) ikrek (1) járda (1) jenö (1) jordgubbe (1) jourkomp (1) kacsa (1) kanal5 (1) kanelbullar (1) karlskoga (1) kastély (2) kedvesség (1) kenu (1) képek (3) kereső (1) kivonat (1) kolmorden (1) költözés (1) komp (1) közvéleménykutatás (1) krémsajt (1) kúp (1) kvíz (1) läkargrupp (1) lakcím (1) légifelvétel (1) leves (2) livia (1) lördaggodis (1) lösgodis (2) lótartás (1) lufi (1) magánorvos (1) magnus (1) magyar (1) Maria (1) megszorítások (1) mogyoró (1) munkaidö (1) naturgodis (2) Nóra (1) oltás (1) óraátállítás (1) örebro (2) Orsi (1) pap (1) personnummer (1) pocak (1) poén (1) posta (1) postás (1) propagandafilm (1) radiotjänst (1) regisztráció (2) rendelő (1) rendszám (2) rökruta (1) rörpost (1) séta (1) sexualitás (1) SLF (1) slott (1) sör (1) sprit (3) stolpill (1) sugárterápia (1) svartĺ (1) svéd (5) systembolaget (3) szabadság (1) szavazás (1) szédülés (1) szesz (2) szótár (2) sztrájk (1) szülőszoba (1) szülés (1) születésnap (1) takaritoauto (1) tanácsok (1) tavasz (1) tavsz (1) tbc (1) teherautó (1) terhesgondozás (1) terhesség (1) térkép (1) termékek (1) TÖRTÉNELEM (3) Trixi (1) tuberculosis (1) tv (3) tv-dij (2) udvariasság (1) uggla (1) ügyelet (2) ultrahang (1) ünnep (1) útlevél (1) utsiktbild (1) városnézés (1) vásárlás (2) védönö (1) végzősök (1) vibrátor (1) vicc (1) virág (1) Wadköping (1) zacskós (1) Címkefelhő

SK-kurs

2009.03.30. 13:50 itze

Sok hallgatás után ismét jelentkezem. Kicsit elfoglaltak voltunk az utóbbi néhány hétben. Sikerült egy hetet Magyarországon tölteni, és eljutottam egy középfül-kurzusra Malmöbe is.

Ez egy olyan kurzus volt, amit speciálisan a szakvizsga elött álló szakorvos-gyakornokoknak alakítanak ki. Az ilyen továbbképzések neve: SK-kurs. A svéd gyakornoki rendszert csak dícsérni tudom abból a szempontból, hogy mennyi eröfeszítést tesznek, hogy emeljék a képzés színvonalát. Egyrészt, meghatároztak minden szakmán belül minimum 12 alterületet, aminek az elsajátításához a gyakornoknak elöször képzési tervet kell készítenie. Söt, mindegyikhez kötelezö egy kurzusra is elmenni, ami nélkül nm is fogadják el a szakvizsgára való jelentkezést. Természetesen bármilyen kurzust választhatunk, akár külföldit is, de ha a Svéd választéknál maradunk, akkor az www.IPULS.se weboldalán kutakodhatunk és találhatjuk meg a nekünk való képzéseket. Ez az akreditált továbbképzések honlapja. Ezek a kurzusok általában fizetösek, de közöttük az SK - kurzusok különlegesek: nem csak azért, mert külön gyakornokok számára alakítják ki öket, hanem azért is, mert törvény rendelkezik róla, hogy ha a gyakornok kap egy helyet valamelyikre, akkor a munkaadó köteles elengeni, fizetést adni a kurzus napjaira, fizetni az utiköltséget és a szállás díját.

Minden félév elején lehet jelentkezni ezekre a tanfolyamokra, jellemzöen 2-4-et indítanak félévenként, elég nagy a túljelentkezés. Minden kurzusra külön szabályok szerint választják ki a jelentkezöket (ezek a kurzus leírásában a neten megtalálhatóak), a többiek sorszámos tartalék-helyet kapnak. Az én malmöi kurzusom elött a 11. tartalékhelyen voltam, 10 nappal a tanfolyam elött jelezték, hogy esetleg mégis mehetnék.´

A vonatjegy azonban marha drága lett volna, (annál drágább, minél közelebb az utazás napja, mint a repülöjegyeknél), kb. 1700 Kr oda-vissza egy före (2x600km-es távolság). Nagyon nem szerettem volna magára hagyni a családot sem, így megdumáltam a fönököt, hogy inkább hagy utazzak autóval (ugyanannyi költségtérítésért). Miután lefoglalta a titkárnö a hotelszobát, felhívtam öket, hogy nem lehetne-e a szobát kétágyasra cserélni úgy, hogy a felárat kifizetem, a többit pedig még mindig a klinikának számlázzák. Nem volt akadálya és csak 250 kr-t kértek éjszakánként. Még gyerekágyuk is volt. Így sikerült a családi út Malmöbe , igen jutányos áron:

250x4 (szállás) = 750 +

600 (parkolás)

Azaz 1300 kr-ért.

Maga a kurzus nagyon jól összerakott és precízen megtervezett volt. Vagy 20-an voltunk, rajtam kívül még 1 kolléga hozta a családját is. A csapat összetétele: egy kínai, egy német, két izlandi, egy fél-algériai, egy iráni, meg én ugye, sokaknak pedig a házastársa külföldi. Vagy 4-en voltak terhesek éppen, többen pedig otthon a gyerekkel (pappa vagy mammaledighet). Ritka volt köztük, akinek nem volt még gyereke. Szóval ha valaki attól fél, hogy itt szülne még szakvizsga elött és emiatt esetleg túl idös lenne ahhoz, hogy folytassa itt a szakképzést, hát ne tegye. Pl. ma találkoztam egy 38 éves orvostanhallgatóval, egy 50 éves AT-läkare (hatodéves-féle) is megfordult mifelénk.

A meghívott vendég George Browning volt Glasgow-ból, aki amolyan interaktív stílusban adott elö, mint Bauer professzor szokott, amikor elkapott minket az osztályos kezelöben és bebizonyította nekünk, hogy semmit sem tudunk a szakmából, és álljunk neki 7x elolvasni a F-O-G könyvet.

Amúgy nagyon jó foglalkozások és elöadások voltak, egyik este pedig elmentünk bowlingozni meg vacsorázni együtt.

Nem tudom megállni, hogy ne említsem meg, hogy a magyar szakorvos-képzés rendszerét mostanában úgy tervezik átalakítani, hogy nem adnak fizetést a gyakornokoknak - kössön mindenki a kórházzal szerzödést. Ennek az lesz az eredménye, hogy a munkaeröhiánnyal küszködö, csöd szélén álló kórházak nem tudják majd fizetni a továbbképzéseket. A rezidensi bérböl ugye eleve reménytelen kipengetni egy kurzusdíjat. Mivel a rezidensi éveket valamelyik klinikán húzta le az ember, legalább az ott rendezett kurzusokon grátisz részt lehettett venni, de most kérdéses lesz majd, hogy egáltalán megengedi-e a kenyéradó kórház, hogy a klinikán töltsünk el gyakorlatot. Marad az, hogy bízhat az ember a gyógyszergyárak könyörületében. Ha már kap szerzödést az ember, akkor az 9 évre szól majd , hogy esély se legyen a szebb jövö érdekében máshová költözni. Ezek után, tényleg ki lepödik meg azon, hogy még a friss diplomások is egyre nagyobb számban szeretnének külföldön munkát vállalni?

11 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ungersklakare.blog.hu/api/trackback/id/tr876313753

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

horhe 2009.03.30. 18:11:03

Hát,sámli sem. DE,a friss diplomások nemigazán kelendőek külhonban,mert nem értenek sámlihoz se.Nekik ollanok kellenek mint én,aki már kész orvos(=szakmailag),oszt idővel csak megtanul csevegni is...

Szabo Ildi 2009.03.31. 15:41:18

En meg a boldog n bekeidökben szakvizsgaztam( 1987 es 1991) es bizony akkoribabn nalunk is maskent mentek meg a dolgok. Voltak többhetes kötelezö szakvizsga elötti tanfolyamok, ezen idöre mi is fizetest kaptunk, fizettek az utazast a szallast ( IBUSZ - szobak, ha meg valaki emlekszik erre az utazasi irodara) , etkezest. Söt a szakvizsga utan is voltak kötelezö szinten tarto tovabbkepzesek szinten költsegteritessel. Aztan ez szepen megszunt es jöttek a kemeny penzes kepzesek. Nem mondom, hogy mindengyik, de nagyreszuk tenyleg szinvonalas is volt. Kär hogy visszafejlödtunk!

horhe 2009.03.31. 23:00:44

Én 1990-ben és 2001-ben szakvizsgáztam,de igazából nem a papír,ami kell,hanem a tudás és a gyakorlati tapasztalat. Voltam én mentőtiszt,bal.sebész,has sebész,intenzív+anaesthe-s,körorvos és mi az eredménye? 1x kaptam jutalmat=3000 HUF-t,azóta is mint kőbunkó vidéki körorvosként tartanak számon,pedig Népköztársasási ösztöndíjas voltam,meg mindkéccer megnyertem az anatómia verseny,Bp-en végeztem,meg kaptam külföldi ösztöndíjat is,csak nem vagyok egy pedálgép,soha nem politizáltam,meg nem is voltam seggnyaló. Szal ennyi,ezt érdemlem,legalábbis itt és most.

Szabo Ildi 2009.04.01. 01:27:36

A fizetésemelést nem vitték túlzásba az tuti. 91-ben a Neurologia szakvizsgám után brutto 500 Ft fizetés emelést kaptam, de csak azért mert 5-t kaptam. A többiek nem kaptak semmit. vicc. Aztán én is maradtam mindg a sor végén , hasonló okok miatt mint te. Nekem nem ment a 100-s nyelvcsapás szám. Be is írtam minden hivatalos papírra ahol volt osztályos beosztás rubrika, hgy " csicska" Évekig nem is vette észre senki .Nem hiányzott a pozició, igy legalább betegekkel foglalkoztam, elejétől kezdve mélyviz.Nem is ijedek meg ha beteget látok.

horhe 2009.04.05. 17:01:31

Én 400 Ft-ot kaptam,mer' 4-es lett a sebészeti szakvizsgám,máig sem értem miért:( Persze a vizsgáztató prof.,aki mellesleg fakezű volt, 3 hét után sem bírta megjegyezni,hogy NEM ÓZDRÓL jöttem... A volt főnökőm(Isten nyugosztalja:(,meg az összes kórlap végére,már amit ő írt,oda írta,hogy aláírás:"Qva anyád". 35 év alatt nem bukott le :)

József 2009.04.05. 20:18:52

Sziasztok, A tudásért mindenhol meg kell hozni a szükséges áldozatot, ez függ országongént amint olvasom. A lényeg , hogy ki ki a maga helyén képes legyen megtalálni a maga számára a legmegfelelőbb megoldásokat, ami sok nehézségbe ütközhet különösen olyan helyen ahol az intézményesített formája a továbbképzéseknek hagy kívánni való maga után. Magam részéről mindenkinek csak a legjobbakat kívánom.

Jenö 2009.04.22. 09:14:47

Attila!!! Remelem azt nem ugrottad at a riktlinje olvasasakor, hogy egy ST-läkare-nak a kepzese soran minimum egy nemzetközi konferencian reszt kell vennie a handledare kisereteben!!!!!!!!!!!!! En poenbol feldobtam a fönökömnek, aki erre közölte velem, hogy akkor jövöre elvisz magaval Honoluluba Neurologia konferenciara!!!!!! HIHIHIHIHI

Szabo Ildi 2009.04.22. 13:24:19

Mär lätom, hogy kell csinalnom egy harmadik szakvizsgat itt Svedorszagban. Egyebkent soha nem jutok el nem hogy Honoluluba, de meg Däniäba se.

Livia 2009.04.22. 20:59:26

Sokat emlegeti mostanában a fönököm, hogy valami konferencia lesz szeptemberben Isztambulba, s talán mehetnék.

ungersklakare 2009.04.23. 00:07:39

Honolulu jobban hangzik.... :-) Nálunk az Amerikai F-o-g konerencia a népszerű. Most asszem San Franciscoban lesz, de lehet, hogy tévedek. Tényleg benne van az ST-leírásban??? Vagy csak a te szerződésed spéci?

Jenő 2009.04.23. 08:40:49

Jaja! A svédek imádnak az USA-ba utazni!! Amúgy tényleg benne van és nem csak én rám vonatkozik!! Ez az új ST mĺlbeskrivningar szerinti szakképzési terv!! Ha nem hallottál róla, akkor sürgőst nézz utánna, mert ráád is ugyanez vonatkozik az összes kötelező előírásokkal együtt, amik nélkül nem kapol szakvizsgát!!
süti beállítások módosítása