HTML

Ungersk lakare i sverige

Friss topikok

  • svedtajetelkultura: Furcsa, en adtam vert itt Svedorszagban. (2012.03.07. 11:28) Véradás
  • ZENITH FINANCIAL HOME: Figyelem Hölgyem / Uram! Unod már a kereső kölcsönök és jelzáloghitelek? Van folyamatosan eluta... (2011.11.01. 17:36) Budapestbakelse
  • Angelina Jolie: az egészségi ok talán a nök szempontjábol, hogy nem kapnak agyvérzést minden alkalommal mikor a WC... (2011.09.30. 14:09) Kérjük ülve pisilj!
  • Anikó & Attila: Szia! Véletlenül beleakadtam a blogodba, és itt ragadtam előtte. Élvezettel olvasom, tanulom, és i... (2011.02.03. 13:23) zacskózott leves
  • miki: Vagy 15 ora ilyesmi svenska nyheter arkiv anyagiom van bejatszva Budapeströl hasonloak mint az ön... (2010.10.04. 16:08) 1936 - Budapest svéd szemmel

Címkék

űrhajós (1) 1% (1) 3D (1) ABBA (1) adó (1) Ákos (1) alkohol (4) állampolgárság (1) állatkert (1) Anthony (1) anyakönyvi (1) astronauta (1) autó (5) bababútor (1) baseball (1) béla (1) bér (1) Beus (1) bicikli (1) biztosítás (1) blog (3) bor (1) borvásár (1) Bourdain (1) brazil (1) budapest (1) buddhizmus (1) cikkek (1) csőposta (1) családnév (1) cukorka (1) Darwin-díj (1) diák (1) diákok (1) dohányzás (1) dohányzóhely (2) dorka (1) eb (3) édesség (1) egészségügy (1) elégedetlen (1) ellenőr (1) Engelbrekt (1) eniro (1) eper (1) étel (3) EU (1) euroride (1) fagyi (1) feladvány (1) felhívás (1) felkelés (1) félreértés (1) fertőzés (1) fesztivál (1) fikapaus (1) fizetés (1) foci (3) folyó (2) föräldragrupp (1) frizbi (1) galamb (1) gastronomia (1) godislördag (1) gruva (1) gulyás (1) gyerek (1) gyógyszertár (1) hazaút (1) hétfő (1) hiánycikk (1) hollandok (1) hozatni (1) id-kort (1) igazolványkép (1) ikrek (1) járda (1) jenö (1) jordgubbe (1) jourkomp (1) kacsa (1) kanal5 (1) kanelbullar (1) karlskoga (1) kastély (2) kedvesség (1) kenu (1) képek (3) kereső (1) kivonat (1) kolmorden (1) költözés (1) komp (1) közvéleménykutatás (1) krémsajt (1) kúp (1) kvíz (1) läkargrupp (1) lakcím (1) légifelvétel (1) leves (2) livia (1) lördaggodis (1) lösgodis (2) lótartás (1) lufi (1) magánorvos (1) magnus (1) magyar (1) Maria (1) megszorítások (1) mogyoró (1) munkaidö (1) naturgodis (2) Nóra (1) oltás (1) óraátállítás (1) örebro (2) Orsi (1) pap (1) personnummer (1) pocak (1) poén (1) posta (1) postás (1) propagandafilm (1) radiotjänst (1) regisztráció (2) rendelő (1) rendszám (2) rökruta (1) rörpost (1) séta (1) sexualitás (1) SLF (1) slott (1) sör (1) sprit (3) stolpill (1) sugárterápia (1) svartĺ (1) svéd (5) systembolaget (3) szabadság (1) szavazás (1) szédülés (1) szesz (2) szótár (2) sztrájk (1) szülőszoba (1) szülés (1) születésnap (1) takaritoauto (1) tanácsok (1) tavasz (1) tavsz (1) tbc (1) teherautó (1) terhesgondozás (1) terhesség (1) térkép (1) termékek (1) TÖRTÉNELEM (3) Trixi (1) tuberculosis (1) tv (3) tv-dij (2) udvariasság (1) uggla (1) ügyelet (2) ultrahang (1) ünnep (1) útlevél (1) utsiktbild (1) városnézés (1) vásárlás (2) védönö (1) végzősök (1) vibrátor (1) vicc (1) virág (1) Wadköping (1) zacskós (1) Címkefelhő

snabbmat

2008.09.29. 22:27 itze

Most, hogy a család Magyarországon, én meg egyedül, mint az ujjam, rákényszerültem a gyorséttermekre. na, jó, eddig sem vetettem meg nagyon. Szóval nem jutottam el az ebédlőbe időben (ez itt ritka esemény!), így a munka után csak arra vágytam, hogy gyorsan bedobjak valamit, arra nem, hogy az arab kifőzdék vagy a svéd ételek kissé idegen világába merüljek bele egy idegen helyen. Szóval legyen gyorskaja, gondoltam, és a sétálóutcát vettem irányba. Rémes élmény: a Burger Kingből ugyanazzal a lendülettel fordultam ki: zsúfolt szűkös hely, fojtogató és sivár környezet. Továbbmentem a Mekibe, ott a helyiségnek legalább volt hangulata és valamivel levegősebb volt, de szinte nem volt olyan négyzetcentiméter, amit ne borított volna mocsok. Ha nem akartam beleülni valami zsírfoltba, akkor vagy a padló volt tejshake-es, vagy eltakarítatlan hulladékhegyek borították az asztalt.

Magyarországon összehasonlíthatatlanul kultúráltabbak ezek az éttermek. Az Oktogon Burger Kingjébe még nem sikerült úgy bemennem, hogy ne kellett volna átlépnem egy padlót súroló alkalmazotton, a Nyugati Mekije talán a legszebb egész Európában, a Deák tériben pedig többször kaptam ajándék ezt-azt, ha késett a kiszolgálás. Ennek itt nyoma nincs.

Igazából a legkultúráltabb talán a svéd változat, a Max. Annál viszont érdekes a rendelési szisztéma, 2x kell elmondani, hogy mit akarsz. Először annak, aki készíti a szendvicseket, másodszor annak, akinek fizetsz majd. Biztos gyorsítani akartak ezzel, de ehelyett csak az az érzésem támad, hogy kétszer állok sorba, és itt várok a legtöbbet. Ők tűnnek a legkörnyezettudatosabbnak is, amire ráépítették a merketinghadjáratukat: Plakátok hírdetik, hogy csak megújuló energiából származó áramot használnak és kiszámolták minden egyes étel CO2 emisszióját is, ami ott van az árlapon. Ki gondolta volna, hogy egy nagyobbfajta hamburger-menü elfogyasztásával 1,8 kg CO2 szabadítunk rá az atmoszférára, de ha helyette csirkeburgert választunk zöldség-gyümölcs hozzávalókkal, akkor csak 0,4 kg-nyi üvegházhatású gáz nyomja a lelkiismeretünket?

13 komment

A bejegyzés trackback címe:

https://ungersklakare.blog.hu/api/trackback/id/tr876313803

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Lord Zyx 2008.09.30. 08:09:35

Üdv! Az első részhez annyit, hogy általában csak Kelet-Közép-Európában nézik a gyorséttermeket vendéglőnek, társas találkozások helyszíneinek, nyugatabbra a gyorsétterem tényleg az, ami... bemész, eszel kimész, nincs ücsörgés... legalábbis, amennyire én tudom... viszont a tisztaság, az más kérdés, ebben neked van igazad... én spec. azt hittem, a svédek pedánsabbak... vagy - másik lehetőség - ők nem járnak ilyen helyekre... :)

szabo Ildi 2008.09.30. 10:29:39

Itt svedorszagban nekem is nagyon hianyoznak, a közepkatergorias jo kis ettermek, ahol enni is lehet kulturaltan, finomat, meg kicsit uldögelni is egy tärsasäggal. Vannak a fent emlitett gyorskajaldak,-szinvonal a beka segge. Ezen kivul vannak arab pizzeriak, ahol, pizzan kivul van kebab tallrik, valami undorito husutanzatbol. Aztan kimarad egy kategoria, ami a földi halandonak is elerhetö. Es vannak a nagyon elegans, nagyon finom etelkulönlegessegeket kinälo, nagyon dräga ettermek. Ide ältaläban a vezetösegi összejövetelek kapcsän jutok el.

Ungersklakare 2008.09.30. 19:20:13

Itt Örebroban azért akad néhány ilyen hely, általában mindegyik úgy néz ki, mint egy kávézó, és inkább talán ez is a fő funkciójuk, amolyan modernista-svéd stílusban, nemritkán kényelmes, süppdős fotelekkel, csak kaját is lehet bennük rendelni. Pont ma beszéltem egy kollégámmal, aki szerint az egyetem idetelepülése miatt nyíltak meg ezek a nyáron teraszokkal és kinti ülőhelyekkel ellátott hangulatosabb helyek. A 70-es nyolcvanas években állítólag nagy pangás volt itt is. Egyébként igaz, a kebab-ot szerintem méltán lehet manapság svéd nemzeti eldelnek nevezni! :-)

evergo 2008.10.01. 19:55:07

A Max hamburgerei nem rosszak, ott helyben sütik neked. Kicsit nehezebb, mint a meki menü, de oké. ami finom az a majonézes krumplisaláta és lehet kisütött hagymakarikákat kérni hasábburi helyett, valamint a csilivel töltött sajtgolyók nagyon jók. ha nincs kedvem hamburgerhez, alternativt ezeket választom, elég laktatóak. meg van mindenféle sali és gyümölcssali is. A CO2 listájukat először nem nagyon értettem, nekem ugyan nincs lelkiismeretfurdalásom ha korog a gyomrom, de megnyugtató azérrt hogy minden egye kivágott fa utan ültetnek másikat. ez rendben van. és megnyugtatja az én lelkiismeretem is, hiszen az én pénzem is benne van az erdőtelepítésben. Az én CO2 kibocsátásom meg marad a régi :)

evergo 2008.10.01. 19:56:38

Mellesleg a kis olcsó vendéglők télleg hiányoznak. Kárpótol,. hogy ebédidőben a legtöbb helyen van 55-70 koronáért menü. Az igazi svéd konyha eléggé kiszorult a mindennapokból, de van az ugynevezett husmanskost, ami azért néhány étterem étlapján megtalálható.

Szabo Ildi 2008.10.01. 22:40:31

Na jól van, a maxos chilis sajtgolyókat szeretem. Most talán vulgáris leszek , de csak a co2 kibocsjtást mérik.?Hagymakarika utáni egyéb tipusú gázok? Mit mutat a statisztika?

Orsi 2008.10.03. 20:49:01

Nemrég egy vidéki rendelés során volt szerencsém ebédelni egy gatukök-ben. Tiszta, rendes, norál ár (egy hamburger, hatalmas adag sültkrumpli és 3 dl üdítő 40 SK). És nem csak hamburgerük volt... De azt majd máskor próbálom ki. Oké, többek között főzeléket is kínáló, fehér-piros kockás terítős kisvendéglőjük tényleg nincs... :)

Szabo Ildi 2008.10.03. 21:38:18

Egy év múlva rá sem fgsz tudni nézni a hamburgerre, sültkrumplira, pizzara. A ke bab tallrik meg már a fülemet is bántja.

Ungersklakare 2008.10.04. 21:25:59

Orsi: Nagyon lecsúszott gatukök-öt még én sem láttam. Nagyon jó kompromisszum, ha gyorsan be akarok valamit dobni. Az biztos, hogy az 5. Kebab-tál után már uncsi és nem nagyon kínálnak másfajta ételt még a pizzán kívül. Sok kisebb helyen viszont igen jó salátákat és wok-okat is lehet kapni, kedveltek a currys-csírkés éltelek is. Ismerek egy-két vendéglőt, ahol 80-100 koronáért egész Európai ételeket készítenek, ami itt egyáltalán nem nevezhető drágának.

Orsi 2008.10.05. 10:28:33

Mivel én teljesen elégedett vagyok a kórházi kajánkkal, s csak havonta 1-3 alkalommal fogok hamburgerre fanyalodni a vidéki szakrendelés miatt, hát nem aggódom az egyhangúság miatt. Viszont a következő egy kebab-tál lesz, az tuti. :)

Orsi 2008.10.05. 10:36:49

Egy másik történet, amit tegnap éltem át az älmhulti IKEA-ban. Indulásképpen beültünk egyet kávézni-sütizni. Igenám, de a tej kifogyott az adagolóból. Szóltam egy, a szennyest elvivő lánynak, ő a pénztároshoz irányított, aki telefonon szólt az illetékesnek (miután megtudta tőlem, hogy igen, a másik oldalon is kifogyott a tej, tehát teljes a csőd). Ami megfogott, elgondolkodtatott: míg vártam a tejre, több embert is láttam, aki hozzám hasonlóan tejre vágyott a kávéhoz. Az élelmesebbje esetleg átment az asztal túloldalára, hogy konstatálja, ott sincs tej...De! Egy sem akadt, aki ezek után keresett volna valami alkalmazottat, hogy szóljon az ügy (s a maga) érdekében... Simán tudomásul vették, hogy valami nincs, s mentek tovább...

Ungersklakare 2008.10.05. 11:24:45

A jó kis konfliktuskerülő béketűrő svédek... :-)

Szabo Ildi 2008.10.05. 11:48:15

A béketűrésük nem mindig hasznos, sőt.!Ha elolvassátok a terpia resziztens depis betegm történetét, abból kiderül, hogy bizony néha ez a birka türelem, komoly bajokhoz is vezethet. Azért a legfőbb baj, nem a család hozzáállása volt.
süti beállítások módosítása