HTML

Ungersk lakare i sverige

Friss topikok

  • svedtajetelkultura: Furcsa, en adtam vert itt Svedorszagban. (2012.03.07. 11:28) Véradás
  • ZENITH FINANCIAL HOME: Figyelem Hölgyem / Uram! Unod már a kereső kölcsönök és jelzáloghitelek? Van folyamatosan eluta... (2011.11.01. 17:36) Budapestbakelse
  • Angelina Jolie: az egészségi ok talán a nök szempontjábol, hogy nem kapnak agyvérzést minden alkalommal mikor a WC... (2011.09.30. 14:09) Kérjük ülve pisilj!
  • Anikó & Attila: Szia! Véletlenül beleakadtam a blogodba, és itt ragadtam előtte. Élvezettel olvasom, tanulom, és i... (2011.02.03. 13:23) zacskózott leves
  • miki: Vagy 15 ora ilyesmi svenska nyheter arkiv anyagiom van bejatszva Budapeströl hasonloak mint az ön... (2010.10.04. 16:08) 1936 - Budapest svéd szemmel

Címkék

űrhajós (1) 1% (1) 3D (1) ABBA (1) adó (1) Ákos (1) alkohol (4) állampolgárság (1) állatkert (1) Anthony (1) anyakönyvi (1) astronauta (1) autó (5) bababútor (1) baseball (1) béla (1) bér (1) Beus (1) bicikli (1) biztosítás (1) blog (3) bor (1) borvásár (1) Bourdain (1) brazil (1) budapest (1) buddhizmus (1) cikkek (1) csőposta (1) családnév (1) cukorka (1) Darwin-díj (1) diák (1) diákok (1) dohányzás (1) dohányzóhely (2) dorka (1) eb (3) édesség (1) egészségügy (1) elégedetlen (1) ellenőr (1) Engelbrekt (1) eniro (1) eper (1) étel (3) EU (1) euroride (1) fagyi (1) feladvány (1) felhívás (1) felkelés (1) félreértés (1) fertőzés (1) fesztivál (1) fikapaus (1) fizetés (1) foci (3) folyó (2) föräldragrupp (1) frizbi (1) galamb (1) gastronomia (1) godislördag (1) gruva (1) gulyás (1) gyerek (1) gyógyszertár (1) hazaút (1) hétfő (1) hiánycikk (1) hollandok (1) hozatni (1) id-kort (1) igazolványkép (1) ikrek (1) járda (1) jenö (1) jordgubbe (1) jourkomp (1) kacsa (1) kanal5 (1) kanelbullar (1) karlskoga (1) kastély (2) kedvesség (1) kenu (1) képek (3) kereső (1) kivonat (1) kolmorden (1) költözés (1) komp (1) közvéleménykutatás (1) krémsajt (1) kúp (1) kvíz (1) läkargrupp (1) lakcím (1) légifelvétel (1) leves (2) livia (1) lördaggodis (1) lösgodis (2) lótartás (1) lufi (1) magánorvos (1) magnus (1) magyar (1) Maria (1) megszorítások (1) mogyoró (1) munkaidö (1) naturgodis (2) Nóra (1) oltás (1) óraátállítás (1) örebro (2) Orsi (1) pap (1) personnummer (1) pocak (1) poén (1) posta (1) postás (1) propagandafilm (1) radiotjänst (1) regisztráció (2) rendelő (1) rendszám (2) rökruta (1) rörpost (1) séta (1) sexualitás (1) SLF (1) slott (1) sör (1) sprit (3) stolpill (1) sugárterápia (1) svartĺ (1) svéd (5) systembolaget (3) szabadság (1) szavazás (1) szédülés (1) szesz (2) szótár (2) sztrájk (1) szülőszoba (1) szülés (1) születésnap (1) takaritoauto (1) tanácsok (1) tavasz (1) tavsz (1) tbc (1) teherautó (1) terhesgondozás (1) terhesség (1) térkép (1) termékek (1) TÖRTÉNELEM (3) Trixi (1) tuberculosis (1) tv (3) tv-dij (2) udvariasság (1) uggla (1) ügyelet (2) ultrahang (1) ünnep (1) útlevél (1) utsiktbild (1) városnézés (1) vásárlás (2) védönö (1) végzősök (1) vibrátor (1) vicc (1) virág (1) Wadköping (1) zacskós (1) Címkefelhő

Áldott állapot?

2008.04.13. 16:45 itze

Attila "felszólított", hogy én is írjam már le az utóbbi időben tapasztalt élményeimet a blogba. Mondjuk elég gyakran szokta ezt mondogatni, de úgy vagyok vele, hogy az én beszámolóim valószínűleg sokkal szubjektívebbek, illetve az állapotomból kifolyólagos jelenlegi abnormális hormonstátuszom miatt - vagy egyébként is? -kissé szélsőségesek (vagy nevezhetném akár mániás -depressziósnak -majd Ildi megmondja, de szerintem néha már túlzás ez a hangulatingadozás) lennének. Így aztán nem nagyon szoktam kötélnek állni. A terhességgel kapcsolatos érzelmi hullámvasutat nem részletezem, ez gondolom független Svédo.-tól, bár ha jobban belegondolok, talán nem is teljesen, tekintetbe véve az idegen országban való élet újdonságából, másságából fakadó nehézségeket.


Viszont amiről írni akarok az a nagyon pozitív tapasztalatom az utóbbi időben, hogy az emberek szeretik a terheseket és örömmel tölti el őket egy terhes nő nagy pocakjának látványa, és ami a legjobb, hogy utat is nyit az emberek között ez az állapot! Gyakorlatban ez azt jelenti, hogy szinte bárhova megyek a városban, mindig akad egy-két kedves, érdeklődő ember, aki vadidegenként is odafordul, megjegyzi, hogy mekkora hasam van, vagy hogy mikorra várom a babát. Ilyenkor mindig elárulom nekik, hogy ikrek, ettől aztán tovább fokozódik a lelkesedés és szinte régi ismerősként kérdezgetnek tovább a részletekről. Nagyon jó érzés, és persze nem csak azért, mert nekem, személy szerint jól esik, hanem mert olyan jó látni, hogy az emberek meg tudnak nyílni egymás felé még ebben az egyre jobban elidegenedett, rohanó világban, hogy maradtak még olyan dolgok amik kizökkentenek minket a hétköznapi darálóból, illetve a saját magunk sajnálgatásából, hogy őszintén tudunk örülni egy vadidegen ember örömének. Valahogy olyan mélyen emberinek tartom ezt. És ami a jó hír, hogy ezt nem csak itt Svédo-ban tapasztaltam, hanem otthon is! Pl. múltkor otthon a pécsi Árkádban megállított egy 1,5-2 éves kisfiút gardírozó pár apuka tagja, hogy milyen szép nagy a hasam, és biztos én is fiút várok, mert olyan csúcsos a hasam. Mondtam hogy félig bingó
!


Összességében az is érdekes még, hogy - és ez már csak Svédo-ra vonatkozik, sajnos - hogy alapvetően ha már szóba elegyedsz vkivel valamilyen apropó folytán, akkor mindenki nagyon kedves, barátságos (vagy legalább is annak mutatja magát), legyen az bolti eladó, vagy postás, vagy pincér. De azt hiszem ezt már írtuk, hogy barátságosabbnak, mosolygósabbnak tűnnek itt az emberek. Kicsit ellentétesnek érzem azonban ezzel az egész kedvességgel azt, hogy az én tapasztalataimnak megfelelően, ez csak akkor működik, ha már valami kontaktusod van az adott emberrel. Egyébként pedig igen udvariatlanok tudnak lenni az emberek, pl egy boltban, (az IKEA jó példa), mindenki megy keresztbe-kasul, lökdösödnek és még csak egy „ursäkta"-t (de minimum „förlåt"-ot) sem tudnak kinyögni. Orsival való shoppinglasunk során ugye én a méreteimből kifolyólag csak sóvárgó szemlélője voltam a tavaszi ruhák árudömpingjének és szintén emiatt, szinte mindig kerestem magamnak valami ülőalkalmatosságot (néha a ruhák kiállítására szolgáló éppen székmagasságú polcokat-de becsületükre legyen mondva, senki nem szólt rám, hogy miért oda ülök), ahonnan ráértem megfigyelni az embereket. Tolakodtak, lökdösődtek, ráléptek a kinyújtott elefántméretűre dagadt lábamra és mindezt rezzenéstelen arccal. Na ez a furcsa nekem, amit nem tudok hova tenni, hogy az egyébként nagyon kedves, mosolygós emberek hogyan tudnak máskor meg ilyen érzéketlenek lenni. Mondjuk még mindig jobb, mint otthon, mert ha itt vkivel elkezdesz beszélni, rögtön kedvessé válik, otthon meg örülhetsz, ha nem küld el melegebb éghajlatra-tisztelet a kivételnek.


Na ezek voltak az én kis szubjektív tapasztalataim, remélem nem untattam vele a kedves olvasókat nagyon.

11 komment

Címkék: vásárlás terhesség kedvesség udvariasság

A bejegyzés trackback címe:

https://ungersklakare.blog.hu/api/trackback/id/tr946313873

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

szabo Ildi 2008.04.14. 10:53:54

Az udvariassagrol, meg a lökdösödesröl annyit, hogy sajnos nekem is ez a tapasztalatom. Egy ferfi siman arrebb taszit egy nöt a boltban , ha utban van. Azt meg hogy elöreengedjenek valakit az ajton, ha pl. az illetö nö, idösebb, vagy esetleg tisztelem a munkäja, tudäsa, beosztasa miatt, nem ismerík. Tölem egy sved nöi kollegam, akivel eleg jo a kapcsolatom igy tölem bätrabban kerdez, meg is kerdezte, hogy miert csinaljak az itt dolgozo magyarok ezt a furcsa dolgot, hogy elöreengedik öt az ajtoban. Nekik meg ez a furcsa. Mindenestre, nem hiszem, hogy ez csak magyar szokas lenne.

Zsolt 2008.04.16. 10:03:28

Hát igen, fura egy világ ez itt. Egyrészről mosolygás, odafigyelés, másrészről meg reménytelen figyelmetlenség. Példák: - fiatal nő rángatta a rettenetes méretű bőrőndjét az ajtó küszöbben volt elakadva. Kérdezem kedvesen h segithetek-e, válasz durcásan és szinte lenézően: NEM. és tovább rángatja... - egyik magyar kolléga a műtőben udvariasan előreengedte az egyik nővért, mire az le-szexistázta. Azóta minden lengőajtót elenged... - egyik 50-es nővérünk pont az egyik fiatal kollégának jegyezte meg, hogyhát lenne mit tanulnia udvariasságból tőlem. képzelhetitek, baromi kínos volt... - idősek elengedése, hely átadása, stb az itt nem megy, ha udvariasan reagálsz, néznek gyanakodva h most mit akarsz... - persze a klinikán továbbra is előreengedem a nőbetegeket, kolleganőket és a nagy százalékuknak igenis tetszik ez a gesztus. hm

Szabó Ildi 2008.04.16. 19:10:07

Elég nagy a forgalom nálunk, jönnek-mennek Alexandra lányom barátnői. A svédek közül egyik sem köszön, sem amikor bejön, sem amikor elmegy.A többiek a más országbeliek, lenygel, arab, orosz, szudáni és még néhány egyéb nemzetiségű, akik mind megfordulnak nálunk, igen. Furcsa.

Zsolt 2008.04.16. 20:08:31

nem furcsa, itt ha nem célzatosan találkoztok, akkor nemigen van köszöngetés. Pl a melohelyen rettenetesen nyitott ajtokkal dolgoznak (amit én utálok - mellesleg váróteremre nyitott ajtó mellett diktálni az előző beteget, hogy is mondjam kicsit gáz az adatvédelemre tekintettel. De köszönés az igy sincs, nem akarják zavarni egymást. Hát nemtom, erről én nem vagyok hajlandó leszokni. Más: pl tüsszentés után nincs egészségedre (vagyis van, a prosit-ot használják, és amikor egy-két alkalommal mondtam akkor értették is miért mondom és megköszönték), mintha észre se vennék. Persze a puki és a böfögés is megvan a napi listán mindenfelé. De ami a leggázabb az után köpködés. Meg a szájban turkálás, amikor rágják a bagót (snus) és utána elvárják h kezet fogjak. brrr

Szabó Ildi 2008.04.16. 22:44:22

Igen a nyitott, ajtó- Nekem erről mindig az jut neszembe, hogy a WC ajtót is beszoktam csukni. Bocsi. Amúgy meg nem szeretem látszat munkát. Nem a kirakat a lényeg. Engem legjobban az állandó orrszívás zavar. Erre van valami elméletük is, hogy egészségesebb mint kifujni. Fül-orr-gégészek véleménye.? Engem mindenestere nagyon zavar.Valszeg nem vagyok elég tudományosan tudatos.

ungersklakare 2008.04.17. 12:20:04

Az orrfújásra van egy régi teória, miszerint az erös orrfújás közben a fülkürtön át elvileg befújhatnád a bacikat a középfülbe és ezzel okoznál gyulladást. Semmilyen bizonyíték nem támasztotta alá az elméletet . Igazából a fordítottja állja meg a helyét: Az epipharynxban lévö nyálkahártyaduzzanat tömi el a fülkürt nyílását, ami miatt alakul ki csökkent nyomás a kpfülben, majd a letokolt milliö kedvez a baktériumok elszaporodásnak. Gyakori fülkürtátfújással éppen ezt a helyzetet szüntethetjük meg: a befújt levegö kipréseli a váladékot a középfülböl a fülkürtön át. Orvosi szemmel nézve azonban a turházás teljesen természetes dolog, a csillószörök is a garat felé csapkodnak az orrban. A bakteriális toxinokat azonban a gyomorban felszívódva étvágytalanságot-hányingert okozhatnak, ezért jobb kiköpni a nagyobb darabokat. Persze azért elég régen feltalálták a zsebkendöt, ami azért valljuk be, tényleg kultúráltabb, hacsak nem hangosan trombitálva fújja valaki állandóan. Egyébként, meg mindenkinek azt tanácsolom, ne legyen annyira merev, ezek csak kultúrális szokások. Pl. az arabok azon rökönyödtek meg 100 éve, ha valaki jobb kézzel evett. Gondolom mindenki tudja, hogy miért. Ehhez azt is tudni kell, hogy az araboknak fejlettebb volt a higiéniája 2-500 éve, mint az európai átlagnak. Ne ragaszkodjatok annyira a megszokásaitokhoz. Milyen élvezettel rendeztünk büfögöversenyeket ált. suliban? Na és, hogy ki tud messzebbre köpni? Még a Guinissben is benne van. Lehet, hogy bennünk van a hiba, hogy hagyjuk magunkat zavartatni miatta, nem? Nem biztos, hogy valami rossz, elítélendö, csak azért, mert mi máshogy szoktuk meg! Uff

ungersklakare 2008.04.17. 12:28:13

A japánok pl. a turházást és az orrfolyást is illetlenségnek tartják, ezért amikor megfáznak, csak hagyják folyni, és fellvesznek egy szájmaszkot. Gondolom beugrik a kép a tokiói utcán a sok maszkos járókelöröl. Nos, nem, nem a légszennyezés miatt. Volt alkalmam néhány órás mütéteket náthásan végigállni, de amikor utána kifújtam az orrom, egyböl jobban éreztem magam, mintha még gyógyultam is volna... Szóval ez is csak egy megoldás. Egyik sem jobb, mint a másik. De a legjobb az egészben, hogy mindenkinek adott a választás szabadsága.

Zsolt 2008.04.17. 12:54:50

büfögőversenyek ált suliban. ez a kulcsszo, suliban, mikor gyerekek voltunk. hm. egyébként nem akadok fel mindenen, de van egy határ. én hozom magammal az én neveltetésem és kultúrám, azér abból lejjebb nem adok. mellesleg meg általában kedvelem mondjuk a svédeket, és pl ma kaptam az osztályomtól egy képeslapot, hogy mielőbbi gyógyulást. ettől pl teljesen elérzékenyültem.

Jenő 2008.04.19. 18:23:21

Aha!!!!! Szóval van egy kedves Rejtő "idézetem" Miszerint az Úr a pokolban is Úr... Én Zsolnai módszer szerint tanultam és ennek keretein belül illemtant is tanultam. Tudom, hogy most sokan felszisszennek, hogy mégis akkora bunkó lett, hogy mamutot lehet vele ütni, mégis megtanultam egy alapvető viselkedési normát, ami eddig bárhol megállta a helyét. Egyébként a mi viselkedési normáink alapvetően Európai alapokra épülnek es nem az arabra, vagy a kinaira. Eller hur? Mindenesetre nyilván el kell fogadni azt, hogy ez egy másik világ, de úgy gondolom, hogy amig én nem szólom meg az utcán turházós, "felrúgok egy terhes kismamát, itt nyögdécsel, de a helyemet nem adom át" stilust, akkor kéretik nem furcsén nézni, amikor én azt mondom egészségedre, vagy ne mondják, hogy szexista vagyok, amikor kinyitom az ajtót egy nő előtt. Amúgy elgondolkodtató, hogy melyik az európaibb, kultúráltabb!!! De ahogy mondtam az úr a pokolban is úr, és aki olvasott már Rejtő könyveket tudja, hogy ebben is meg van a kettősség. Lényeg, hogy mindenki saját értékrendje szerint..... SZTANNYI

ungersklakare 2008.04.19. 19:45:24

Egyetértek Jenő. Még annyit tennék hozzá, hogy mifelénk nem láttam még bunkó svédet. Minden nő kedvesen mosolyog, ha előreengedem, ezt a gesztust svéd ffikollégáim is gyakran és szívesen gyakorolják. Sőt, nem ritkán tesz hasonló gesztust nőkollégám is ffiak felé. Turhás-köpős embert csak az utcán láttam. De azt magyarországon is eleget. Sőt, a társadalmi különbségek miatt talán több meghökkentő dologgal találkozni Mo-on. Azt hiszem a Bp-i közlekedésben is szép számmal akad bunkó fiatal, előző feleségemnek gyakran nem adták át a helyet Pécsen a buszon. Viszont én azt sem szeretem, ha egy nő egyrészt rájátszik a nagy egyenjogúságra, lekönyökli a munkában a kollégákat, stb., amúgy meg mindent elvár, amit a XIX. századi társadalmi etikett mint előjogokat biztosított. Ez is csak Mo-on láttam eddig, de olyan sok társadalmat nem láttam még belülről, ez is igaz. Félre ne tessék érteni, én is udvarias szoktam lenni és azt gondolom, ez a normális. Nem kell elfelejteni viszont megköszönni és nem természetesnek venni. Egyébként ennyi mosolygós, kiegyensúlyozott emberrel nem nagyon találkoznia mi udvarias szülőhazánkban, ahol asszem többet anyáznak az utcán is akár, és volt, hogy össze kellett húzzam magam, nehogy megverjenek, mert épp nem vagyok jó helyen. Itt ilyen helyzetbe nemhogy nem kerültem, de el sem tudnám képzelni. Lehet, hogy csak rövid ideje vagyok még itt?

ungersklakare 2008.04.20. 12:25:51

Így teljes: Magyarorsyág természetesen nagy "M"-mel volt szánva. Exem 8 hónapos terhesen álldogált a buszon. Anyósomék most érkeztek egy hétvégére. Első benyomása a svéd repülőtéren, hogy egy svéd férfi előreengedte az ajtónál. Pedig az illemhely felé közeledtek, ahol tudjuk, még a szükség is nagy úr... :-)
süti beállítások módosítása