Egy várva-várt téma:

Ezt az érdekes és szép témát több részben fogom feldolgozni. (Kéretik nem türelmetlenkedni!) Álljon itt egy bevezető azoknak, akiknek csak homályos ismeretei vannak arról, hogy mi is ez az intézmény.
Maga a név nem sokat segít a megfejtésben: system az angolul tudóknak ismerős, itt is ugyanazt jelenti: redszer. Bolaget annyit tesz, mint a vállalat. Tehát ez egy rendzservállalat, vagy „A Rendszer Vállalata”? Nem igazán derül ki számomra, így kérjük a kedves olvasókat, küldjék be helyes megfejtésüket!
A Systembolaget tevékenysége már sokkal izgalmasabb: ez a vállalat terpeszkedik el a teljes svéd alkoholpiacon. Tehát egy olyan monopolhelyzetben lévő bolthálózat, amit a svéd kormány tart fennt és üzemeltet. Nincs tehát Svédországban alkoholtilalom, mint sokan hiszik, csak az állam tette rá a kezét az bizniszre. Nemzeti érdekeket tekintve nem is olyan butaság, ha visszaszorul az alkoholizmus és biztos bevételt kap a kormánykassza, de erre térjünk vissza később. Az ország többi boltjában csak 3,5%-os alkoholtartalomnál gyengébb italokat lehet vásárolni, emiatt nagyobb számban gyártanak a svéd sörgyárak ilyen hígabb termékeket, amiket összefoglaló nevén lättöl-ként (könnyű sör) hív a svéd. A veretesebb verziókat tehát csak ebben a zöld-sárga címkés boltban leljük, amit könnyű megtalálni, ugyanis 411 saját boltjuk és 552 viszonteladójuk van, amik kisebb helyeken mellékesen alkoholt is árusító, de igazából más profilú boltok.
Itt csak 20 évnél idősebbek vásárolhatnak. (3,5% alatti italoknál a korhatár 18 év.) Nagy hangsúlyt fektetnek eme szabály betartására, külön felhívják a figyelmet az igazolvány (legitimation) felmutatására. Fellélegezhetnek a magyarok: minden EU-s személyit és útlevelet is elfogadnak. A 25 alattiaknak azt tanácsolják, hogy minden esetben – kérés nélkül – mutassák fel az igazolványt a vitás helyzetek elkerülése érdekében. Szintén megtagadhatják az alkoholt, ha gyanú merül fel, hogy az illető továbbadja fiatalabb személynek a vásárolt nedűt. (Ne kérdezzétek, hogy ezt hogyan ellenőrzik…)
Természetesen ittas embereket sem szolgálnak ki.
Tilos az alkohol reklámozása (mint nálunk is), de magát a vállalatot lehet reklámozni valamint rendszeresen rendeznek borkiállításokat és kóstolókat. Tilosak az „egyet fizet kettőt kap”, vagy a az „egy darab 50-ért kettő 85-ért” típusú akciók.
Mivel 9 millió (korábban nagyivó) svéd igényeit szolgálja ki a vállalat, ezért sokáig a legnagyobb alkoholfelvásárló volt az egész világon. Mára ezt a titulust elhódította tőle a Tesco.
Árképzését is törvény szabályozza, ami az alkoholtartalmon alapul. Sörökre kicsit kevesebb (a hazai sörgyárak védelmében): :(2008-ban) 1,47 SEK/%/liter. Így egy fél literes 5%-os sör árában 3,67 SEK adó/profit van. A borok egy táblázatot követnek, így egy 12%-os bor ára 22,08 SEK adót tartalmaz. A tömények árára 5,01 SEK rakódik literenként és %-onként. Ez a fura árképzés magyarázza, hogy miért olyan drágák pl. az olcsó vodkák, de a márkás méregdrága italok pl. egy exkluzív skót whisky miért kapható meg olcsóbban a nemzetközi átlagnál. Ez (és a nagyfelvásárló szerep) magyarázza azt is, hogy miért nem lehet igazán olcsó bort kapni, de miért találni a magyar kínálatnál sokkal jobbakat a 2000 Ft-os kategóriában.
Az alkoholmonopolium egyébként nem svéd unikum: megtalálható a finneknél (Alko), a norvégoknál (Vinmonopolet ), az izlandiaknál (Vínbúðin ) valamint Kanadában és a USA bizonyos államaiban (National Alcohol Beverage Control Association )
Következő alkalommal beletekintünk a svéd alkoholtörténelembe és átfutjuk a Systembolaget első 50 évét. Egy másik alkalommal megkíséreljük bemutatni a bolt kínálatát. Külön figyelmet szentelünk a magyar kínálatnak. Témát kap, hogy hogyan segíti a bolt a termékválasztást. Ellátogatunk egy boltba is, belülről megtekintve a felépítését. Remélem visszanéztek olvasgatni és jól megmondjátok a véleményeteket is