Gondoltam, most, hogy már csak ácsingózhatom a bringák után, kicsit illusztrálom, hogy milyen kultúrája van itt a kerékpározásnak. Örebro egy síkságra épült város, emelkedő és lejtő csak akkor fordul elő, ha átmegy az út a vasúti sín alatt alul-vagy felüljárón. Ezért tehát ideális a kétkerekű közlekedéshez is. Könnyeden és gyorsan mozogsz, anélkül, hogy megerőltetnéd magad. Na, és persze környezetbarát módon, ami legalább annyira fontos errefelé. Az egész várost sűrűn behálózzák a bicikliutak, érthető, hogy nagyon sokan választják a biciklit az autó helyett. Bizony, még télen is. Ne csapjon be senkit a napsütés, amikor ma ezeket a képeket készítettem, nem lehetett több 6-8 foknál. De hóesésben is ugyanannyi biciklist láttam kinnt az utakon. A legtöbbnek a biciklire is van téli gumija, de még így is csúszós lehet a fagyos talaj, ezért a bicikliutakat és a járdákat télen egy salakszerű finom kőtörmelékkel szórják fel. Ez csak olvadás után szívás, mert aki kerékpározott az tudja, hogy a jég után csak az apró kavicsokon lehet legjobban elcsúszni. Mint egyszeri Erik is tette, akit szombaton ügyeletben ismertem meg, mivel leszakadt a fél füle, miután a szülinapi bulijáról igyekezett haza részegen. A seb teliment ezekkel a kövecskékkel (svéd: grussa, -or), és azóta is hiányzik egy darab porc és bőr füléből. Na, de még jön majd kontrollra, majd helyrehozzuk! A részeg biciklizés tehát nem csak magyar divat.
Azért a munkába mindenki józanul jön, ahol ezek a nagyszerű FEDETT tárolók fogadják őket! Azért csináltam ennyit, hogy láthassátok, hogy igazán milyen sok van belőlük!
És ezek egyedül a mi épületünk környékén lévő tárolók, ezen kívül még a főbejárat mellett legalább 2x ennyi van! Az egyik kép azt is mutatja, hogy mennyire ötletesen van megoldva! mivel a gyorszáras bringák kerekét kivenni csak egy mozdulat, ezért nem csak a kerék köthető le, mint sok magyar tárolóban, de a felulről kilógó súlyos vaslánc azt is lehetővé teszi, hogy egyből a vázat rögzítsd. |
Persze el tudom képzelni, hogy otthon szorgos színesfémgyűjtő kezek nem hagynák sokáig himbálózni ezeket a láncokat, de azért ötletnek biztosan nem uolsó. Az utolsó két képen látszik, hogy még így sincs elég hely a bringáknak. Sokan a járdán parkolnak vele az épületek mentén. Ezek a bringák nincsenek lezárva, bárki elvihetné őket. Na, ehhez képest furcsa, hogy az enyémet meg egy kulcsra zárt tárolóból viszik el. -> Katt a képekre, ha nagyobb felbontásban szeretnél gyönyörködni!
Még vmi: képzeletvilágomban a "parasztlengő" kifejezés a következő jellemzőkkel bíró biciklit takarja: 1960 előtt készült, mindenképpen fekete színű, nincs rajt váltó, elsőfék, mindenképpen kontrafékes és minimum 25 kg, bőr üléses, hátul legalább 5 centiméter átmérőjű hengeres rugókkal. Kormánya ívelt, fogantyúja fehér műanyag, hosszanti rovátkákkal, amikben az idő pora megülepedett. Semiképpen nincs rajta (működő) világítás. Legalább egy megtömött cekker /vászon-műanyag kombinációjú szatyor/ lóg róla oldalt, többnyire a Bolt, vagy még inkább Italbolt feliratú épületnek támasztva található, tulajdonosa 1940 előtt született vagy hasonló személytől örökölte. Nagy számban való fellelhetősége a szocialista ipar kiválóságának ékes bizonyítéka. Ha akár csak egy kitételnek nem felel meg a járgány, akkor hamisítványról van szó! |
|